تمدید-معافیت-سفر- -مقام-حکومت-سرپرست-امروز-مشخص-می‌شود

به دنبال تشدید اختلافات درونی شورای امنیت سازمان ملل متحد بر روی تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست، این شورا اعلام کرده که امروز تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ امریکا، بریتانیا و فرانسه، سه عضو دایمی شورای امنیت می‌خواهند تا سفر مقام‌های حکومت سرپرست محدود شود اما؛ روسیه و چین، دو عضو دیگر دایمی این شورا می‌خواهند تا آنان از معافیت در سفر‌های‌شان برخوردار باشند.

چین و روسیه می‌خواهند تا مقام‌های حکومت سرپرست در کنار سفر به چین و روسیه، به قطر و کشور‌های منطقه نیز اجازه سفر داشته باشند.

در این میان، امریکا پیشنهاد کرده که از میان ۱۳ مقام، ۷ نفر آنان از سفر ممنوع شوند و برای ۶ تن دیگر، معافیت سفر داده شود اما تنها برای ۹۰ روز و سفر هم فقط به قطر.

این درحالی است که، حکومت سرپرست از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته تا رهبران و مقام‌های آنان را با تحریم مسافرت، مورد فشار قرار ندهد.

سازمان ملل متحد محدودیت‌های سفر بر ۱۵ تن از مقام‌های حکومت سرپرست را در سال ۲۰۲۰ حذف کرد تا آنان در گفت‌وگو‌های صلح دخیل باشند.

نزدیک به دو ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل متحد نام‌های دو عضو امارت اسلامی را از فهرست معافیت سفر دور کرد.

عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست و سید احمد شهید خیل، معاون وزارت معارف از این فهرست بیرون شدند.

این دو مقام حکومت سرپرست به بستن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم و محدود کردن دختران و زنان از آموزش و کار متهم استند.

به همین دلیل کشور‌های غربی به ویژه امریکا به خاطر وارد شدن اتهام‌ها در خصوص نقض حقوق زنان و دختران توسط امارت اسلامی، تشکیل ندادن حکومت همه شمول و برخی مسایل دیگر خواهان وضع تحریم مسافرت بر مقام‌های حکومت سرپرست شده اند.

تمدید معافیت سفر  13 مقام حکومت سرپرست امروز مشخص می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد